شنبه 1 مهر 1396   02:44:05
شنبه 16 ارديبهشت 1391 تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی

    اداره تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی

   ١ – معرفی
  • در نمودار سازمانی مربوط به سال ١٣٣٩ در اداره کل پرسنلی واحدی به نام اداره مقررات و رویه‎های پرسنلی
    وجود داشته که بعدها به اداره تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی تغییر نام یافت . از سال ١٣٥٧ تا شهریور ١٣٧٩ این اداره زیر نظر مدیرامور اداری شرکت ملی نفت قرار داشت . در راستای اهداف و راهبردهای کلان صنعت نفت و باز تعریف اعمال حاکمیتی حسب موافقت وزیر وقت نفت، جایگاه این اداره ارتقاء و زیر نظر رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قرارگرفت. در چند سال اخیر مسئولیت تمشیت امور آن از طرف
    رئیس هیئت مدیره ( وزیر نفت) به معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت تفویض گردیده است.
    این اداره مسئولیت تهیه،تدوین وپیشنهاد مقررات اداری واستخدامی کارمندان شاغل وبازنشسته با لحاظ نمودن سیاستها وخط مشی های حوزه منابع انسانی صنعت نفت، ضرورت ها ونیازمندی های شرکتهای اصلی وتابعه در ارتباط با نیروی انسانی وقوانین ومقررات موضوعه بر عهده دارد.
    اداره تدوین وهماهنگی مقررات اداری واستخدامی از دو واحد مطالعات وطرحهای راهبردی و بررسی و هماهنگی مقررات وروشها تشکیل شده است.
    واحد مطالعات وطرح‌‌های راهبردی موظف است با توجه به شرایط فعلی وآینده، مقتضیات عملیات و زمان و مکان، مقررات اداری واستخدامی حاکم بر کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت را به طور مستمر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی بر مبنای روش‌های علمی و مطالعاتی در سطوح ملی و بین‌المللی مورد بررسی قرارداده و طرح‌‌ها و راهکارهای مناسب بر اساس اطلاعات مکتسبه با توجه به سیاست‌های بلند مدت شرکت تهیه و جهت طرح و تصویب در هیأت مدیره شرکت نفت ایران پیشنهاد نماید .
    واحد بررسی و هماهنگی مقررات و روش‌ها موظف است با بهره‌گیری از مهارتهای کارشناسان توانمند و دسترسی به علوم و فنون روز زمینه به روزرسانی، هماهنگی و یکپارچه سازی مقررات اداری و استخدامی را در اجرا فراهم آورده و با برقراری ارتباط مستمر ارکان اجرایی و کارشناسی در جریان تولید و استفاده از مقررات اداری و استخدامی، تفاسیر و تعابیر گوناگون را مرتفع وهماهنگ نماید .

   ٢ - چشم انداز
  • چشم انداز که بیان کننده وضعیت مطلوب و ممکن در افق زمانی مشخص می‎باشد. مسیر اصلی و پیش روی این اداره را مشخص می‎کند. عبارتست از :
    " دستیابی به نظام تهیه و تدوین مقررات اثربخش و کارآمد اداری و استخدامی در صنعت نفت "
    اداره تدوین مقررات با تحقق چشم‎انداز فوق، به سیستمی تبدیل می گردد:
    " برخوردار از ویژگی‎های سرعت، دقت و کیفیت و بهره‎مند از نیروی انسانی خلاق، تحول‎آفرین و نخبه که خروجی آن ( مقررات اداری و استخدامی ) در ابعاد ساختاری، فرایندی و محتوایی برخوردار از ویژگی اثربخشی و کارآیی است. "

   ٣ – اهداف
  • ١- اثربخش و کارآمد نمودن ضوابط و مقررات "نظام جذب واستخدام " نیروی انسانی.
    ٢- اثربخش و کارآمد نمودن ضوابط و مقررات "نظام حفظ و نگهداشت" نیروی انسانی.
    ٣- اثربخش و کارآمد نمودن ضوابط و مقررات "نظام بازنشستگی و خاتمه خدمت" نیروی انسانی.

   ٤ – راهبردها
  • ١- تقویت تعامل با واحد های حوزه منابع انسانی صنعت نفت وسایر بخش ها و واحد های مرتبط در فرایند تصمیم سازی.
    ٢- هماهنگی مقررات و ضوابط پیشنهادی با قوانین و مقررات موضوعه.
    ٢- ایجاد و تقویت تعامل علمی و پژوهشی با دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشوربه منظور غنی سازی طرحهای مصوب پیشنهادی بر مبنای آخرین یافته‎های علمی.

   ٥- برنامه ها
  • ١- بررسی ضوابط استخدام، انتصابات و ترفیعات، فوق‎العاده‎ها و سایر مصادیق مقررات اداری و استخدامی.
    ٢- بررسی مقررات مرتبط با بعضی از کارکنان (ایثارگر، بورسیه، ممتاز و...) در حوزه های مختلف اداری و استخدامی.
    ٣- بررسی و پیشنهاد راهکارهای مواجهه با چالشهای اجرای قانون مدیریت خدمت کشوری در حوزه های مختلف مدیریت منابع انسانی صنعت نفت با رویکرد صیانت و خاص بودن مقررات اداری و استخدامی.
    ٤- باز نگری جامع فصول مجموعه مقررات اداری واستخدامی.
    ٥- بررسی مقررات اصلاح ساختارنیروی انسانی بر اساس قوانین ومقرات موضوعه.
    ٦- طراحی و استقرار نظام ارزیابی، کنترل و بازخورد مقررات ابلاغی در صنعت نفت.
    ٧- تقویت و افزایش تعامل با سازمان ها و دستگاه های دولتی در زمینه مقررات اداری و استخدامی وحوزه های مختلف منابع انسانی.
    برنامه های فوق به منظور عملیاتی شدن لازم است در قالب طرح و سپس پروژه تعریف و با بکارگیری راهبردها به مرحله اجرا درآید تا نهایتًا با پایان یافتن آنها، تحقق چشم انداز و اهداف حاصل شود.

















خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (mopguest)


مجری سایت : شرکت سیگما