جمعه 26 آبان 1396   22:25:36
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 اداره کل تشکیلات، روش ها و تعالی سازمانی


    اداره کل تشکیلات و روشها


چشم انداز تشکیلات و روشها
 
  • تحقق اهداف و مأموریت صنعت نفت از طریق طراحی سازمانها، نظامها و روشهای مناسب توسط تشکیلات و روشها و مطابقت ساختار سازمانهای صنعت نفت با ساختار شرکتهای برتر صنعت نفت جهانی.


وظایف تشکیلات و روشها بر مبنای لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تاسیس وزارت نفت



  • تهیه و تدوین سازمان ستادی وزارت نفت و ساخت کلی شرکتهای تابعه،نظارت بر سازمان دهی در شرکتهای مذکور و حصول اطمینان از رعایت اصول مصوبه و تبعیت از اهداف و خط مشی کلی (بند ١١)

  • نظارت بر اجرای ضوابط و خط مشی کلی ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و هماهنگ ساختن نتایج ( بند ١٢)

اهم مأموریتهای تشکیلات و روشها

  • نظارت و کنترل بر فرآیند سازماندهی و طبقه بندی و ارزیابی مشاغل صنعت نفت به منظور انطباق نظامهای مذکور با اصول موضوعه سازماندهی، دستاوردهای دانش نوین طراحی ساختار وقوانین و مقررات و استانداردهای موجود و انجام مقایسه های تطبیقی.

  • تعیین روابط شرکتهای اصلی و فرعی ،نحوه اداره شرکتهای فرعی و نظام اختیارات سازمانی شرکتهای فرعی بر مبنای اصول اداره شرکتهای مادر تخصصی.

  • تعیین اصول و مبانی کلی برای دسته بندی وظایف در قالبهای ” وظایف حاکمیتی و تصدی“،“وظایف بخش ماندگار و بخش واگذار شونده“،“وظایف اجرایی و نظارتی ”و ”وظایف سیاستگذاری،نظارت و کنترل و ارزش آفرینی“.

  • تدوین سیاستهای اصلاح ساختار بر مبنای تغییرات کلان سازمانی صنعت نفت نظیر واگذاری شرکتها،واگذاری فعالیتها و تغییرات محیطی (اعم از محیط اجتماعی و جهانی).

  • تنظیم اصول ومبانی کلی برای تهیه نظام های مختلف سازمانی اعم از”تولید“، ”بازرگانی“، ”منابع انسانی“ و غیره و یکپارچه سازی نظام های سازمانی.

  • تهیه و تدوین سازمان ستادی وزارتخانه.

استراتژیهای تشکیلات و روشها

اهم استراتژیهای تشکیلات و روشها به قرار زیر است :
  • تحقق اهداف و سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی و به ویژه تغییر نقش دولت از "مالکیت و مدیریت مستقیم" به "هدایت، سیاستگذاری و نظارت".

  • مرتفع نمودن همپوشانی و تداخل وظایف و اختیارات در سازمانها و بخشهای مختلف صنعت نفت.

  • حفظ و کنترل سقف سازمانی و تعیین و برآورد اندازه سمتها برمبنای کارسنجی و استانداردها.

  • مشارکت در اصلاح اساسنامه شرکتهای اصلی برای انطباق با مشخصات شرکتهای هولدینگ.

  • یکپارچه سازی زنجیره ارزش صنعت نفت.

  • مهار رشد غیر منطقی پایه سمتهای صنعت نفت از طریق تعبیه مکانیزم های کنترلی و اصلاح نظام های همجوار ارزیابی مشاغل نظیر حقوق و مزد و برنامه ریزی نیروی انسانی.


تغییر جهت های استراتژیک تشکیلات و روشها

  • تغییر نقش دولت از "مالکیت و مدیریت مستقیم" به " سیاستگذاری ، نظارت و هدایت"

  • حرکت از رویکرد چانه زنی و اغراق در تقاضا برای برآورد اندازه سازمان به رویکرد استاندارد سازی برآورد سمتها و بهره گیری از کارسنجی

  • تغییر وظایف و موضوع فعالیت شرکتهای اصلی از وظایف "اجرایی" به وظایف "سیاستگذاری، نظارت و کنترل، ارزش آفرینی و یکپارچه سازی"

  • تغییر ساختار صنعت نفت از ساختار محصولی به ساختار مبتنی بر یکپارچه سازی زنجیره ارزش صنعت نفت

  • تغییر ساختار صنعت نفت از ساختار متداخل و با همپوشانی زیاد به ساختار فاقد همپوشانی میان وظایف وزارت نفت با شرکتهای اصلی و فرعی و فقدان همپوشانی میان وظایف بخش ماندگار و بنگاههای واگذار شونده صنعت نفت

  • تغییر رویکرد نظام حق جذب از "شغل محوری" به رویکرد "فرد محوری" برای مهار رشد غیر منطقی پایه سمتهای صنعت نفت


دلایل لزوم واحد سازماندهی در ستاد وزارتخانه و فلسفه وجودی تشکیلات و روشها

١) شرکتهای اصلی و فرعی در فرآیند سازماندهی و طبقه بندی و ارزیابی مشاغل صنعت نفت در زمره بخشهای ذینفع هستند و لذا همواره با اغراق در تقاضا سعی در افزایش اندازه سازمان و پایه سمتهای آن دارند. به وی‍ژه آنکه به علت ماهیت دولتی ،هزینه واقعی افزایش سمت و پایه آنرا نمی پردازند لیکن از مزیتهای آن بهره می گیرند لذا لازم است یک بخش نظارت و کنترلی در بالاترین سطح سازمانی در ستاد وزارتخانه – که ذینفع نیز نمی باشد -برای کنترل اندازه سازمان و پایه سمتها استقرار یابد.

٢) در بخش حاکمیتی که می بایست دارای اشراف کاملی بر فرآیند سازماندهی و ارزیابی مشاغل درشرکتهای اصلی و فرعی باشد، ضروری است یک سازمان تخصصی فعالیت نماید تا بتواند موازین علمی سازماندهی را اعم از اندازه سازمان،میزان تمرکز، الگوهای ساختاری متناسب و تغییرات آنها را بر مبنای جایگاه فعالیت در نظام ”بالادستی، میان دستی و پایین دستی ”و ”شرکت اصلی و فرعی“و“ سطوح سازمانی اعم از راهبردی ،میانی و عملیاتی“ تعیین نماید و در نهایت نتایج اندازه سازمان و پایه سمت را برای چهار شرکت اصلی و شرکتهای فرعی بر مبنای رویکرد منطقی، هماهنگ و یکپارچه سازد تا هدف ”حفظ همترازی منطقی پایه سمتها در مجموعه سازمان“ بر آورده شود.

٣) اصول سازماندهی بر تفکیک وظایف اجرایی و نظارتی تاکید دارد و از آنجائیکه شرکتهای اصلی و فرعی بخش اجرایی حوزه سازماندهی هستند لذا بایستی بخش نظارتی سازماندهی نیز در بالاترین سطح سازمانی – در ستاد وزارتخانه- استقرار یابد.

٤) از آنجائیکه از عوامل اصلی رضایت شغلی کارکنان، امکان ارتقا است و پایه سازمان مکانیزم اصلی آن است لذا سازمانها تلاش زیادی برای افزایش پایه های سازمانی –حتی بر مبنای رویکرد غیر منطقی – دارند. در نتیجه می بایست بخشهای کنترلی در شرکتهای اصلی و شرکتهای فرعی بزرگ و واحد تخصصی سازماندهی وزارتخانه در نظر گرفته شوند تا مانع از افزایش غیر منطقی حجم سازمان و پایه سمتها شوند.


اصول سازماندهی ابزار ها و مکانیزم های بکار گرفته شده
کوچک سازی و منطقی سازی اندازه آن
(Down sizing and Right sizing)
 • تعیین و حفظ سقف سازمانی
 • ایجاد سمت در برابر حذف سمتهای بلاتصدی مازاد بر نیاز
 • طراحی مکانیزم های پیرایش سازمانی
تمرکز بر قابلیتهای هسته ای
(Core competency)
 • تهیه نظام واگذاری شرکتها
 • تهیه نظام واگذاری فعالیتها
افقی سازی سازمان
(Flat organization)
 • غنی سازی مشاغل
 • تکامل تدریجی نظام اختیارات شرکتهای فرعی
دستیابی به سازمان مجازی
(Virtual organization)
 • تهیه نظام واگذاری فعالیتها
 • طراحی نظام فناوری اطلاعات

















خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (mopguest)


مجری سایت : شرکت سیگما